Modele de business: freelancing sau cum să fii un nomad digital

Modele de business: freelancing sau cum să fii un nomad digital

Ți-ai dorit vreodată să te trezești la ce oră vrei și să îți organizezi programul după bunul plac, pentru tot restul vieții?

Poate pentru majoritatea oamenilor, o astfel de utopie înseamnă să ajungă la pensie. Însă, pentru peste 400.000 de români (e pe bune, statistica e din 2015), acesta este modul lor de a fi activi în câmpul muncii. Cei mai mulți dintre ei au între 30 și 49 de ani și folosesc un PFA ca formă juridică.

Acest mod de a-ți trăi viața profesională se numește freelancing și a devenit unul din cele mai „în trend” subiecte ale ultimilor ani. Din ce în ce mai mulți oameni se reorientează de la joburile din corporații sau pur și simplu de la statutul de angajat la cel de a avea propria mică afacere.

E adevărat, această „meserie” nu este pentru oricine. A fi freelancer necesită un grad ridicat de autodisciplină, de pasiune și dedicare pentru ceea ce faci dar și un grad ridicat de seriozitate față de clienții tăi.

A fi un freelancer este un model de business în sine. Însă, spre deosebire de modelele de business online despre care am discutat în articolele anterioare, acesta este singurul care, din definiție, se bazează exclusiv pe cunoștințele tale.

Ce calități trebuie să aibă un freelancer

Înainte de a vorbi despre partea financiară și profesională, vom începe cu latura care, din punctul meu de vedere, este cea mai importantă: ce aptitudini trebuie să ai ca să menții un echilibru dintre viața profesională și cea personală:

  • Autodisciplină: când ești propriul tău șef, tentațiile sunt mari. Îți iei pauze atunci când vrei, lucrezi când vrei. Dacă nu te disciplinezi să lucrezi în fiecare zi și să te implici în munca ta cel puțin la fel serios ca și cum ai fi angajatul unei companii, atunci viața ta de freelancer va fi dificilă. În plus, deadline-urile sunt sfinte. Nu îți asuma termene limită pe care nu le poți respecta.
  • O bună organizare: teoretic, programul tău este flexibil. Însă, dacă amâni rezolvarea task-urilor, dacă dedici prea mult timp anumitor proiecte în defavoarea altora, dacă nu îți organizezi activitățile în mod eficient, atunci riști să lucrezi haotic și să te epuizezi, fără un câștig semnificativ.
  • Specialist în ceea ce faci: dacă vrei să te poziționezi pe piață ca furnizorul unui serviciu, nu e suficient doar să fii bun la asta. Trebuie să fii cel mai bun. Ai nevoie de multe ore de pregătire, ai nevoie să excelezi în munca pe care o faci, pentru că mai sunt, cu siguranță, mulți alți freelanceri la fel ca și tine, care așteaptă aceleași proiecte.
  • Educație financiară: ca freelancer, trebuie să ai noțiuni elementare de contabilitate. Trebuie să îți gestionezi bine veniturile și cheltuielile, să îți plătești taxele la timp. Să investești cu cap în echipamentele de care ai nevoie pentru a-ți face bine treaba dar și să ai mereu economii pentru perioadele în care proiectele sunt mai rare.
  • Comunicare și vânzare: chiar dacă ești expert în ceea ce faci, trebuie să știi să te vinzi. Să îți prezinți oferta cât mai atractiv, să discuți la telefon sau pe Skype cu clienții, să fii proactiv și să vii mereu cu soluții la problemele lor, ca să îi fidelizezi. Nu fii tăcut și modest și nu sta doar în banca ta. Ieși din mulțime!

Cum faci rost de proiecte ca freelancer

În calitate de freelancer, ai două direcții în care poți să mergi ca să îți promovezi serviciile.

#1 Crearea unui brand personal puternic

În doar câteva cuvinte, acest lucru înseamnă să te tratezi pe tine ca și cum ai fi un business. Numele tău va fi un nume de brand. Fă-ți un site și un blog cu numele tău. Sau poți să inventezi un nume, ca și cum ți-ai înființa propria companie. Este alegerea ta, însă contează să ai un nume de brand ca să îți poți vinde imaginea.

Cum faci asta? Poți scrie articole, poți să-ți dezvolți un podcast sau să începi un vlog de nișă pe YouTube. Creează-ți un website unde să te prezinți pe tine, serviciile tale dar și lucrări de portofoliu realizate. Însă, nu îl promova prin reclamă agresivă, plătită, mai ales dacă este concurență mare pe nișa ta. Promovează-l prin cunoștințele pe care le împărtășești.

Poți ține cursuri, să mergi la evenimente, să îți creezi o rețea de parteneri și să răspunzi tuturor email-urilor și comentariilor. Fii activ, fii social și clienții te vor căuta și vor avea încredere că tu ești alegerea potrivită.

Urmărește-l pe GaryVee, el îți va oferi doza de motivație de care ai nevoie. 🙂

#2 Listarea serviciilor pe platforme de profil

Există numeroase platforme online, românești și nu numai, unde îți poți prezenta serviciile. Iată câteva exemple:

  • Congrazie.ro
  • Freelancerit.ro
  • Prestez.ro
  • Freelancer.co.ro
  • Upwork.com
  • Fiverr.com
  • Crowdspring.com – pentru designeri
  • Constant-Content.com – pentru freelance writeri
  • Guru.com

De asemenea, poți folosi grupuri de Facebook și LinkedIn specializate pe domeniul tău. Însă, nu îți promova direct oferta, fără să te cunoască nimeni, deoarece s-ar considera că faci Spam. Pur și simplu răspunde la comentarii, implică-te în discuții și oamenii se vor interesa despre tine și oferta ta.

Domenii de activitate pentru freelancing

Să fii un freelancer înseamnă, deseori, să prestezi servicii care pot fi efectuate la distanță. Să nu fii neapărat, din punct de vedere fizic, aproape de clienții sau partenerii tăi și să lucrezi online, ca un nomad digital.

De aceea, cele mai populare servicii oferite de freelanceri sunt:

  • Web design: creare site-uri, administrare site-uri;
  • Design grafic: realizare materiale grafice de orice fel;
  • Content writing: scriere de articole, descrieri de produse, pagini de prezentare;
  • SEO: audit și strategie, linkbuilding;
  • Consultanță: în majoritatea domeniilor de activitate, poți realiza strategii, planuri și audituri fără să fii lângă clienții tăi;
  • Coaching: poți susține sesiuni de coaching, pe domeniul tău de activitate, doar online.

Acestea sunt doar câteva exemple, însă lista poate continua le nesfârșit, atât timp cât există o modalitate prin care poți rezolva o problemă pe care oamenii sau companiile o au, folosind mediul online.

Sper să îți fie de folos aceste sfaturi! Mult succes dacă vrei să pornești la drum într-o carieră de freelancer.

Despre Autor
Ninel Decu
Am 15 ani experienta in marketing si vanzari de servicii. Scriu despre marketing online, WordPress, cum sa pornesti o afacere de la zero. Sunt cofondator al firmei ServHost specializata in servicii de hosting pentru platforma WordPress cat si realizarea de bloguri, site-uri si magazine online pe aceasta platforma. Am fost implicat in peste 400 de proiecte care au pornit de la zero sau pe care le-am ajutat sa creasca de la un anumit nivel.

Lasă un comentariu

shares