<thrive_headline click tho-post-83017 tho-test-38>Care sunt cele mai populare modele de business online?</thrive_headline>

Care sunt cele mai populare modele de business online?

Dacă citești acest articol, probabil că internetul este o parte esențială din viața ta. Pe măsură ce această „comunitate globală” crește, se diversifică și modelele de business online. În zilele noastre, orice persoană creativă poate deveni un antreprenor digital. Sunt suficiente o idee bună, un laptop și o conexiune la internet.

Totuși, înainte de a începe un proiect online, este nevoie să alegi modelul de business potrivit. Pentru a face acest lucru, trebuie să îți cunoști produsul sau serviciul pe care dorești să îl comercializezi, să îți cunoști publicul țintă și să studiezi concurența, dacă există pe nișa ta.

În funcție de aceste informații, poți să te orientezi către modelul potrivit. Iată care sunt principalele modele de business online răspândite în România, care au adus rezultate și sunt în continuare alese de antreprenori.

Modele de business online în funcție de produs / serviciu

#1 Vânzarea de produse informaționale

Vom începe cu unul din cele mai simple modele din punct de vedere logistic: vânzarea de informații sub formă de produse sau pachete de produse digitale.

Acest model este răspândit în rândul antreprenorilor din domeniul lifestyle, mentoring, coaching, psihologie, dezvoltare personală, training, consultanță de business dar și marketing online.

Dacă ți se potrivește acest model, atunci toate detaliile despre produsele tale vor fi prezentate în format electronic. Poți alege o variantă simplă de lucru, fără a depinde de o echipă stabilă de angajați sau de un sediu. Poți lucra de oriunde, direct de pe laptop, la dezvoltarea produselor tale, și să angajezi echipe sau specialiști externi, pe task-uri punctuale de dezvoltare.

Cele mai populare tipuri de produse informaționale sunt:

  • Materiale descărcabile: cele mai populare produse din această categorie sunt ebook-urile (format pdf) sau fișierele video sau audio. Există și cursuri online descărcabile, contra cost, care pot include o combinație între fișierele menționate anterior.
  • Website-uri cu acces pe bază de membership (cont): există o varietate de astfel de platforme, de la site-uri de știri cu conținut premium, vizibil contra unui abonament lunar, până la aplicații web sau platforme de cursuri online. Plata se face lunar, trimestrial sau anual și poate fi o modalitate eficientă de a obține un venit constant.

#2 Vânzarea de servicii

Fie că este vorba de servicii prestate offline (construcții, vânzări, cursuri fizice, imobiliare, stomatologie etc), fie că este vorba de servicii online (consultanță, coaching, web design, copywriting, hosting etc), acesta este unul din cele mai răspândite modele de business.

Website-ul este un instrument puternic în cazul vânzării de servicii, fie că este vorba de o afacere mică, locală, sau de o afacere la nivel național sau internațional. În funcție de tipul de serviciu prestat și aria de răspândire, poți alege ce tip de website ți se potrivește și cât de departe să ajungă promovarea.

Astfel, clienții pot ajunge ușor la tine, prin completarea unui formular online și chiar efectuarea plății online.

#3 Vânzarea de produse fizice

Acesta este modelul de business care vine în mintea unui număr mare de persoane care doresc să se apuce de o afacere online.

Însă, implică anumite costuri de logistică precum: transport (import sau export), împachetare, depozitare, livrare, relații cu clienții prin email / chat / telefon dar și altele.

Dacă acest model de business ți se potrivește, poți opta fie pentru crearea unui website propriu (magazin online sau site de prezentare a produselor), fie pentru colaborarea cu o platformă externă precum Amazon sau Ali Express.

Modele de business online în funcție de tipul de website

Acum, că am văzut ce modele de business există din punct de vedere comercial, să vedem care sunt cele mai frecvent alese website-uri de către antreprenorii români.

#1 Platformă ecommerce

Aceasta este varianta standard de a comercializa produse fizice pe internet. Există numeroase platforme care pot fi folosite pentru crearea site-ului, precum Magento, Shopify, Open Cart, precum și multiple opțiuni de plată online.

creare magazin online wordpress

#2 Website ecommerce tip scrisoare de vânzare

În cazul în care comercializezi produse fizice sau informaționale dar nu deții o varietate atât de mare, poți opta pentru website-ul tip scrisoare de vânzare.

Acest lucru înseamnă să transformi fiecare pagină de produs într-un landing page, prin intermediul căruia consumatorul poate cere oferta sau plasa o comandă. Diferența este că nu există buton de adăugare în coș.

#3 Website de vânzare servicii (business site)

Website-ul business este destinat firmelor care își vând serviciile online. Ele sunt o combinație de copywriting persuasiv cu o prezentare de portofoliu și rolul lor este să răspundă la întrebarea „De ce să aleg această companie / persoană?”.

modele de business online site-uri business

Sunt potrivite aceste website-uri pentru freelanceri, traineri sau agenții de orice fel. Dacă cumva tarifele tale sunt standard, le poți prezenta pe site; dacă nu, poți pur și simplu să trimiți vizitatorul către a solicita o ofertă personalizată.

#4 Website de prezentare (info-site)

Website-urile de prezentare sunt pur informative. Fie că este vorba de platforme precum Listă Firme, unde sunt prezentate toate companiile din România, fie că este vorba de site-uri de educare, precum Sfatul Medicului, acestea sunt modele de business online bazate pe creșterea unei comunități.

Gazduire Domeniu Website

De regulă, aceste site-uri au ca scop să genereze trafic mare și modelul lor de monetizare este prin bannere publicitare, advertoriale sau conținut sponsorizat, respectiv prin parteneriate cu firme sau specialiști din domeniu.

Deși exemplele pe care le-am dat sunt platforme renumite și cu mult conținut, acest lucru nu înseamnă că toate site-urile de prezentare trebuie să fie așa. Pot fi și site-uri mai mici, de nișă, care nu au nevoie de mult conținut pentru a avea impact.

#5 Blog de sine stătător

Acest model de business este destinat persoanelor fizice care doresc un venit pasiv și mai multă notorietate.

Însă, în zilele noastre, pornirea unui simplu blog poate fi o provocare pentru oricine, deoarece mediul online românesc este suprapopulat în ceea ce privește blogurile. Pentru a obține o audiență consistentă și a îl monetiza, este necesar să vii cu o idee diferită și să comunici în paralel pe mai multe canale: blogul propriu, social media, YouTube, newsletter, cât și la evenimente offline de nișă.

Creșterea unui blog de la zero necesită multă răbdare, mai ales până când vor apărea primele rezultate.

#6 Aplicație web

Un alt model de business online popular atât în România cât și peste hotare este oferirea unui serviciu prin intermediul unei aplicații web. Este vorba de o platformă de prezentare, la suprafață, care duce utilizatorul către crearea unui cont gratuit sau pe bază de abonament.

Prin intermediul acelui cont, poate accesa un serviciu online care să îi rezolve o anumită problemă sau nevoie.

Un exemplu de aplicație web pentru companii poate fi o platformă de monitorizare pentru flotele auto. În acest caz, utilizatorul (managerul de flotă) folosește un user și o parolă pentru a accesa un site unde poate vedea, în timp real, ce se întâmplă cu flota sa.

modele de business online aplicatii web

Un alt exemplu este o aplicație web de gestionare a bugetului personal sau al familiei. Astfel, utilizatorul accesează platforma cu un user și o parolă, unde găsește o serie de opțiuni care îi permit să își monitorizeze veniturile și cheltuielile.

Cel mai important aspect în cazul acestui model de business este ideea de bază – problema pe care o rezolvă. Al doilea aspect esențial este partea tehnică – funcționarea platformei.

În funcție de nișă și public țintă, aplicația web poate fi însoțită și de aplicație mobilă. Însă, cu siguranță panoul de administrare al aplicației web este mai complex.

Concluzia: nu trebuie să te rezumi la un singur model

Orice afacere poate să se schimbe în timp. Pe baza serviciilor poți dezvolta produse și invers. De aceea, publicul tău țintă poate fi receptiv la mai multe modalități de vânzare sau prezentare.

Așadar, nu este obligatoriu să te rezumi la un singur model de business online. Toate îți stau la dispoziție. Alege-l pe cel mai apropiat de audiența ta și începe să îți crești afacerea!

Rămâi alături de noi, pentru că în continuare vom vorbi despre fiecare model de business online, cu avantajele și dezavantajele acestuia. La ServHost, noi te ajutăm să îți dezvolți modelul de business prin programele de coaching oferite, includerea în grupul nostru privat de Facebook, acces la platforma ServHost Academy pe bază de membership, precum și din punct de vedere logistic: realizare website, servicii hosting. Îți stăm la dispoziție pentru orice suport!

Până atunci, îți dorim mult spor la implementat!

sursa foto: pexels.com

Despre Autor
Ninel Decu
Am 15 ani experienta in marketing si vanzari de servicii. Scriu despre marketing online, WordPress, cum sa pornesti o afacere de la zero. Sunt cofondator al firmei ServHost specializata in servicii de hosting pentru platforma WordPress cat si realizarea de bloguri, site-uri si magazine online pe aceasta platforma. Am fost implicat in peste 400 de proiecte care au pornit de la zero sau pe care le-am ajutat sa creasca de la un anumit nivel.

Lasă un comentariu

shares