Modele de business: site-uri de membership si eficienta lor

Modele de business: site-uri de membership si eficienta lor

Vrei să începi o afacere online care să-ți aducă un venit pasiv constant? Există multe modele de business online pe care le poți încerca. Despre o parte din ele am vorbit în articolele anterioare, precum magazinul online, scrisoarea de vânzare, serviciile online sau produsele digitale informaționale.

Astăzi a venit rândul unui nou model de business despre care să discutăm, ca să aflăm împreună în ce măsură ți se potrivește și ar fi rentabil pentru ideea ta. Este vorba de site-ul de membership.

Ce este un site de membership și cât de rentabil este

Înainte să pornești la drum și să investești timp și bani, e nevoie de o documentare amănunțită pe acest subiect.

Un site de membership este o platformă online ai cărei utilizatori trebuie să își creeze conturi plătite pentru a îi accesa conținutul.

Fie că vorbim de un site de cursuri, programe de coaching sau consultanță, articole premium sau ghiduri pe un anumit domeniu, lecții audio pe diferite subiecte sau rețete culinare, toate acestea pot fi exemple de conținut care să fie disponibil contra-cost în cadrul unui site de membership.

Din punct de vedere al rentabilității, poți privi acest model de business ca fiind în primul rând o investiție de timp și în al doilea rând de bani.

  • Timp, pentru că ai nevoie de implicarea unui specialist (dacă nu cumva ești tu acesta) pentru crearea conținutului premium din site. Acest lucru poate dura săptămâni sau luni de zile, pentru a avea suficient conținut înainte de lansare, iar ulterior creat conținut constant pentru a menține utilizatorii activi.
  • Bani, pentru că ai nevoie de ajutorul unor specialiști în realizarea tehnică a site-ului și „ambalarea” conținutului creat într-o formă plăcută – video, audio, text, raport, PDF etc. Aceste costuri sunt mai mari la început, însă ulterior ai nevoie doar de un buget constant de mentenanță și promovare.

În funcție de complexitatea platformei pe care vrei să o dezvolți, costurile pot fi mai mici decât cele ale dezvoltării unui magazin online de produse fizice. Însă, ține cont de faptul că totul se poate desfășura remote, fără a depinde de un birou fix, un spațiu de depozitare, un producător sau distribuitor. Este posibil să nu ai niciodată nevoie de angajați pentru o astfel de afacere: totul să se desfășoare cu ajutorul colaboratorilor tăi care lucrează de la distanță.

Până aici, toate bune și frumoase. Însă, cine ar da bani pentru a fi membru pe platforma creată de tine? Ce le poți oferi pe această platformă ca să plătească lunar, trimestrial, anual sau cu altă frecvență pentru un cont de membru?

Aici apare provocarea.

Cum funcționează un site de membership?

Există diferite moduri în care să îți dezvolți afacerea bazată pe un site de membership. Poți oferi conturi gratuite tuturor și posibilitatea de a își face upgrade să aibă acces la conținut premium sau noi funcționalități. Poți oferi conturi gratuite tuturor pentru a accesa conținutul dar a plăti doar pentru ceea ce vor să consume.

Indiferent de varianta aleasă, funnel-ul unui site de membership este același:

funnel site de membership

  • Trafic – oameni noi care intră pe site pentru prima dată;
  • Lead-uri – oameni care s-au abonat la newsletter / au creat un cont gratuit;
  • Membri noi – oameni care au plătit un cont pentru prima dată;
  • Membri loiali – oameni care au plătit până acum de cel puțin două ori un abonament.

Cea mai mare provocare va rămâne întotdeauna pasul 1 din acest funnel: cum aduci trafic calificat să își creeze cont pe site?

Răspunsul este că sursa traficului influențează calitatea acestuia.

Iată un exemplu: dacă deții un site de membership adresat antreprenorilor la început de drum sau celor care vor să înceapă o afacere, cel mai probabil traficul calificat îl vei obține din rețeaua LinkedIn și din motoarele de căutare precum Google și YouTube.

Traficul de calitate vine în timp, pentru că este atras de conținutul creat de tine în jurul site-ului de membership. Este vorba de acel conținut public menit să stârnească interesul celor care activează în nișa site-ului tău.

Trecerea prin fiecare pas al funnel-ului menționat mai sus este o provocare ce trebuie tratată diferit. Însă, cu timpul, după încercări și teste, vei crea un sistem automat care să genereze constant conversii pentru fiecare din cele patru etape de mai sus.

Sfatul meu este să nu te aventurezi niciodată singur în acest model de business. Colaborează cu specialiști care să implementeze o strategie pentru fiecare etapă și tu să nu pierzi niciodată din vedere imaginea de ansamblu.

Site-uri de membership de succes

În România există puține exemple de succes în ceea ce privește site-urile de membership. Pot oferi două exemple:

  • IQads: cea mai populară platformă dedicată oamenilor din publicitate din România. Abonamentele premium cu plată lunară permit accesul la conținutul integral al site-ului și oferă membrilor discount la evenimentele organizate de Iqads și SMARK.
  • ZF Corporate: unul din cele mai citite cotidiene de economie și business din România, Ziarul Financiar oferă câteva facilități premium celor care aleg abonamentul lunar sau anual.

Iată și câteva de modele de business bazate pe membership de succes internațional:

  • Udemy: probabil cea mai mare și populară platformă de cursuri online din lume. Principiul lor este simplu: îți creezi un cont gratuit și plătești doar pentru cursurile pe care le urmezi.
  • Fiverr: una din cele mai populare platforme de freelancing din lume. Oricine își poate crea un cont gratuit (cel care oferă și cel care cere). Însă, cine are nevoie de un serviciu, plătește tariful solicitat de specialistul care și-a plasat oferta pe site.
  • Netflix: este cea mai populară platformă de filme și seriale online. Îți creezi un cont gratuit timp de 30 de zile, ca să beneficiezi de tot conținutul, iar ulterior trebuie să plătești un abonament lunar pentru a te bucura în continuare de contul tău.

După cum poți observa, acestea sunt exemple de site-uri de membership care au atins deja succesul. Însă, există numeroase alte exemple de platforme care sunt la început sau care încă au nevoie de promovare pentru a ajunge la nivelul de rentabilitate dorit.

Ceea ce îți recomand, dacă dorești să începi un site de membership, este să alegi foarte bine nișa, să îți cunoști publicul țintă și să realizezi câte o strategie pentru fiecare din etapele funnel-ului menționate mai sus, încă dinainte de a investi primii bani. În felul acesta, îți vei da seama ce resurse ai nevoie și previzionezi cât de profitabilă va fi pentru tine o astfel de afacere.

Mult succes îți doresc!

Despre Autor
Ninel Decu
Am 15 ani experienta in marketing si vanzari de servicii. Scriu despre marketing online, WordPress, cum sa pornesti o afacere de la zero. Sunt cofondator al firmei ServHost specializata in servicii de hosting pentru platforma WordPress cat si realizarea de bloguri, site-uri si magazine online pe aceasta platforma. Am fost implicat in peste 400 de proiecte care au pornit de la zero sau pe care le-am ajutat sa creasca de la un anumit nivel.

Lasă un comentariu

shares