Cum sa validezi o idee de afaceri?

Cum sa validezi o idee de afaceri?

Vineri am avut o sedinta de coaching cu un client, caruia nu ii voi da numele din motive de confidentialitate, insa ideea de la care am plecat mi se pare importanta si merita mentionata aici.

Inainte de a intra in subiect, vreau sa fac o paranteza legata de faptul, ca am observat in ultimii ani, tot mai multi oameni pasionati de dezvoltarea personala, manifestata fie citind numeroase carti, fie mergand le diverse cursuri. Si eu ma numar printre cei ce considera foarte importanta dezvoltarea personala, si de 3-4 ani ii acord o importanta sporita.

Astfel, prin cautarile mele, am gasit intr-un articol pe blogul lui Marius Simion, www.nlpmania.ro, un articol in care vorbea de cele 3 etape ale dezvoltarii noastre:

  1. Etapa pre-dezvoltare personala – Nu reusesti sa atingi obiectivele importante din viata ta. Cand reusesti ceva, te simti mandru ca si cand ai fi centrul universului. 
  1. Etapa dezvoltare personala – incepi, chiar si aplici, uneori apar rezultate, alteori nu simti ca apare nicio schimbare in viata ta. Iti dezvolti increderea in tine, autocontrolul emotional, comunicarea etc. Obiectivele tale incep sa se realizeze, si simti ca muncesti pentru ele.
  1. Etapa de evolutie spirituala va incepe dupa ce nu mai faci eforturi in atingerea obiectivelor. Cat timp ai obiective pe care nu le poti indeplini fara efort, te gasesti inca in etapa a doua a dezvoltarii personale. Doar cand cunosti foarte bine cum gandesc oamenii, cum gandesti tu, atunci obiectivele tale le vei atinge atat de usor, incat nu mai implica provocare. In acel moment esti pregatit pentru etapa evolutiei spirituale. 
Urmarind aceasta structura, tot mai multi oameni au pornit pe acest drum al dezvoltarii personale si au inceput diverse proiecte dintr-o pasiune sau o idee in care ei au crezut ca va merge la un moment dat.
Unii au avansat pe acest drum iar altii au renuntat din cauza a tot felul de blocaje: lipsa entuziasmului, lipsa timpului, a energiei, a faptului ca nu stiu cum se face, sau ca au doua sau mai multe idei si nu stiu care este mai buna pentru a incepe.
 
Revenind la sedinta coaching de care vroiam sa-ti povestesc, pasiunea ce o are clientul meu, este sportul, dar in acelasi timp, face cu placere si partea de marketing la firma la care este angajat.
Acolo, la firma unde lucreaza, simte ca este tinut pe loc si nu se poate dezvolta, asa ca vrea sa porneasca ceva pe cont propriu.

Intrebarea ce o are, este: „pe care din cele 2 proiecte sa mearga mai intai? Cel care ii aduce satisfactie, adica sportul, dar din care nu vede cum va reusi sa faca bani, sau partea de marketing unde isi poate vinde expertiza catre alti clienti?”

Legat de prima pasiune, are in gand o baza sportiva care insemna o investitie de cateva zeci de mii de euro, bani de care nu dispune, momentan. Asa ca l-am intrebat: „cum ar fi daca ar incepe afacerea pe care o visezi, fara sa bagi nici un ban inainte?” Raspunsul lui, a fost: „pai nu se poate”. Trebuie sa cumpar x,y si z.”
Acum cand avem internetul la dispozitie, avem posibilitatea de a testa si chiar a incepe o afacere fara sa fie nevoie de o investitie initiala.
 

Dar cum procedam cand nu stim exact in ce parte sa o luam, cum este si in cazul clientului meu?

Situatia ideala este sa te gaseasca nisa pe tine. Adica sa constati, in cercurile in care te invarti, o problema, sau mai multe, pe care oamenii incearca sa o rezolve si la care tu sa te pricepi si sa o poti rezolva.
Astfel vii cu o solutie, si ceea ce este extraordinar, este ca poti testa daca oamenii ar plati pentru solutia ta.
Cand acest lucru se intampla, si anume clientul plateste pentru solutia expusa de tine la problema ce o are, clientul valideaza ideea ta de afacere, si de abia din acel moment ar trebui sa incepi sa iti faci firma si sa pui la cale partea administrativa.
 

Astfel rezolvarea ce o vad eu in astfel de situatii, ar avea pe scurt 3 pasi pe care ar trebui sa ii urmezi pentru a valida o afacere:

– cauta un segment de clienti la care sa te adresezi si defineste clientul ideal, cel cu care vrei sa faci afaceri,
– gaseste 3 probleme pe care le are acesta.
– vino cu 3 posibile solutii pe care le vezi tu ca fiind potrivite pentru client.
 
Inarmat cu aceste lucruri, va trebui sa iesi din birou si sa te intalnesti cu 20-30 de clienti, in realitate, fie sa vorbesti la telefon sau pe skype. Scopul este sa le adresezi cateva intrebari din care sa iti dai seama, daca solutia ta rezolva cu adevarat problemele clientului si daca el este dispus sa plateasca pentru solutia ta.
De asemnea este important sa afli ce solutie folosesc in acest moment, daca ei cauta efectiv o solutie si este un fel de urgenta in a rezolva problema avuta si care ar fi bugetul pe care ar fi dispus sa il plateasca.
 

Dupa ce ai cules aceste informatii faci modificarile de rigoare la solutia ta si incerci sa faci vanzarea.

Daca nu reusesti, te intorci si refaci pasii 1-3 pana cand ajungi sa vinzi.
E posibil ca in acest proces sa afli alte probleme la care nu te-ai gandit si care sunt mai stringente si pe care clientul vrea sa le rezolve.
Atunci ai de ales in a merge pe ideea ta sau sa te orientezi pe ceea ce vrea clientul tau ideal.
 
Fara a face acesti pasi, e posibil sa ai doar un blog pe care vei scrie experientele tale, fara sa reusesti sa il monetizezi.
Din pacate am vazut acest lucru la destul de multi clienti care au fost entuziasmati, au scris pe blog, au creat o lista dar pentru a ca nu au stiut cum sa faca sa castige bani au renuntat.
 
Te rog sa imi lasi un comentariu in care sa imi spui, tu in ce stadiu esti cu afacerea ta.
Ce te-ar ajuta sa avansezi cu un pas spre obiectul tau.
PS: Ma gandesc sa fac un experiment prin care sa iti arat practic cum ai putea face acest lucru fara investitii, fara bani cheltuiti, doar cu putin timp alocat, creativitate si dorinta de a face treaba.
Despre Autor
Ninel Decu
Am 15 ani experienta in marketing si vanzari de servicii. Scriu despre marketing online, WordPress, cum sa pornesti o afacere de la zero. Sunt cofondator al firmei ServHost specializata in servicii de hosting pentru platforma WordPress cat si realizarea de bloguri, site-uri si magazine online pe aceasta platforma. Am fost implicat in peste 400 de proiecte care au pornit de la zero sau pe care le-am ajutat sa creasca de la un anumit nivel.

Lasă un comentariu

shares